Wanneer je op zoek bent naar een nieuwe baan vliegen de verschillende termen je om de oren, van projectleider bouw tot uitvoerder. De functienamen zijn tegenwoordig zo uiteenlopend dat je het niet meer bij kunt houden. Ook per branche hoor je uiteenlopende termen voorbijkomen. Niet alleen de functienaam, maar juist ook de functieomschrijving is niet overal hetzelfde en dat kan voor verwarring zorgen. Wat doet een projectleider concreet? We vertellen je er graag meer over in deze blog!

Functie projectleider 

Zoals benoemd in de eerste alinea, kan de functieomschrijving per bedrijf verschillen. Dat kan verwarrend zijn als het wel dezelfde naam heeft! Andersom kan ook het geval zijn: de functie heeft een andere titel, maar wel hetzelfde takenpakket. Een projectleider op de bouw kan bijvoorbeeld ook als projectcoördinator omschreven worden. Bij ons zit hier echter een wezenlijk verschil in. Wat vaak in het takenpakket van een projectleider valt is het rapporteren aan andere partijen en het verantwoordelijk zijn voor de realisatie van projecten. Vaak ben je ook verantwoordelijk voor het aansturen van een team en het coördineren van de werkzaamheden van dit betreffende team. 

Als projectleider op de bouw heb je dus een aansturende rol, vaak vallen hier ook vergaderingen en het onderhouden van contacten onder. Een ander aspect dat vaak in het takenpakket hoort: planning. Het project heeft een tijdlijn, en die tijdlijn moet jij invullen, naleven en bewaken. Hierbij horen ook de afspraken die je maakt met de opdrachtgevers en andere externe partijen die meewerken aan het project.

Eigenschappen van een potentiële projectleider bouw 

Als projectleider in de bouwsector is je takenpakket veelzijdig. Dat betekent dat verschillende personen, met verschillende karaktereigenschappen, deze functie goed in zouden kunnen vullen. Een aantal eigenschappen zijn echter wel van belang in deze functie. 

Teamspeler 

Je bent veel in contact met verschillende partijen. Zo is het vaak het geval dat je een team of individuen aanstuurt, zowel intern als extern. Het is dus voordelig als je graag samen werkt met verschillende mensen en communicatie met meerdere partijen je makkelijk afgaat. 

Gestructureerd 

Planningen maken, volgen én deze bewaken moet geen onbekend terrein voor je zijn. Je bent verantwoordelijk voor het verloop van het project en dus ook voor de stappen die wel of niet worden gemaakt. Het houden van overzicht moet voor je zijn weggelegd, organisatie skills komen daar ook goed bij van pas. 

Proactief en oplossingsgericht 

Juist omdat jij het aanspreekpunt bent van een project en ervoor zorgt dat deze soepel blijft verlopen, is het handig als je een aanpakker bent. Want zodra het project niet helemaal soepel verloopt, is het aan jou om een tandje bij te zetten en het proces weer op de rit te krijgen. Hierbij is het ook belangrijk dat je in oplossingen denkt; hoe ga je ervoor zorgen dat het weer lekker loopt? Jij mag het uitvogelen! 

Stressbestendig 

Strakke deadlines zijn geen uitzondering. Dit betekent ook dat verschillende partijen afhankelijk zijn van jouw aansturing en van de keuzes waarin jij soms doorslag moet geven. Een hoop verantwoordelijkheid en mensen die jouw kant op kijken dus. Daar moet je mee om kunnen gaan, en dat terwijl je je hoofd koel en de klant tevreden houdt.

Projectleider bij Van Son 

Zoals eerder vermeld, kan een functie en het takenpakket wat daarbij hoort per bedrijf verschillen. Bij Van Son ben je als projectleider verantwoordelijk voor het gehele project, van aanvraag tot oplevering. Onze projectleiders sturen projectteams binnen Van Son aan en zijn verantwoordelijk voor meerdere opdrachtgevers. Hierin verzorgen zij het klantcontact en de afwikkeling. Echte teamspelers met een helicopterview dus! Een projectcoördinator, valt bij ons onder de projectleider. De projectleider kun je als manager zien, hij of zij neemt het project op zich en draagt verantwoordelijkheid voor het eindproduct en stuurt het team van projectcoördinatoren aan. 

We spraken Hilmi, een van onze projectleiders, over zijn functie: “De diversiteit vind ik het leukst aan mijn functie bij Van Son. De ene dag ben ik de hele dag met opdrachtgevers in overleg, voor budgetten of om te evalueren, en de andere dag ben ik bezig met het compleet uitwerken van aanvragen. Het leukste van zo’n aanvraag vind ik om een complex zo te draaien dat je extra werk binnen kan krijgen. En natuurlijk vind ik het ook mooi om de collega’s binnen het team en de organisatie hun groei door te zien maken.”

Hopelijk hebben we wat duidelijkheid geschept in de omvang van deze specifieke functie. Past deze functieomschrijving nou helemaal bij jou? Vergeet dan niet om onze vacature te checken! Wie weet maak jij binnenkort wel onderdeel van ons team uit.